Tuesday 9 December 2014

Apa itu Dioksin?

Hai..

Selamat petang..

Few weeks ago, Yana attend GLAMpreneur intensive class di TTDI. Kelas diadakan bertujuan untuk memberi lebih penerangan tentang produk-produk Hai-O. Antara yang menarik perhatian Yana adalah mengenai BioSeleza & kesan Dioksin.

Apa itu Dioksin?

Ia adalah salah satu bahan kimia yang dilabelkan sebagai paling toksik dalam bidang sains.

Untuk pengetahuan, Dioksin dikenali sebagai salah satu ancaman kesihatan yang serius dan bersifat Karsinogenik, iaitu ia mampu mendorong/menyebabkan kanser.

"Dioxins are highly toxic and can cause reproductive and dvelopmental problems, damage the immune system, interfere with hormones and also cause cancer."- World Health Organization

Sources: http://www.who.int/mediacentre/factsheets/fs225/en/

Dioksin dikategorikan sebagai bahan kimia yang tercemar. Ia terbentuk semasa proses pembakaran seperti pembakaran sisa, kebakaran hutan, pembakaran sampah di persekitaran rumah, juga semasa proses industri seperti pelunturan pulpa kertas dan pembuatan herbisid. 

Pad/ tuala wanita serta kain lampin bayi pada mulanya dhasilkan dari bahan mentah pulpa kayu, yang juga menjalani proses pelunturan seperti kitaran semula untuk dijadikan kertas putih. Proses Pelunturan klorin yang dilakukan telah mewujudkan hasil sampingan toksik, terutamanya Dioksin.

Kaitan Dioksin dalam kehidupan kita?

Kebanyakan produk pakai buang yang digunakan dalam kehidupan seharian kita diperbuat daripada pulpa kayu dan kertas kitaran semula, yang mengandungi Dioksin semasa proses pembuatannya walaupun jumlahnya sedikit.

Kesan negatif kepada kanak-kanak yang menggunakan lampin tidaklah begitu teruk jika dibandingkan dengan wanita yang menggunakan pad/tuala wanita pakai buang. Ini adalah kerana kadar purata penggunaan lampin oleh kanak-kanak adalah dalam lingkungan maksimum 2 hingga 4 tahun.

Namun begitu, kaum wanita akan menggunakan pad/tuala wanita seumur hidup/selagi masih didatangi haid. 




Oleh itu, sebagai Alternative, Hai-O telah memperkenalkan Bio Seleza  sebagai alternative kepada pad/tuala wanita yang ada dalam pasaran.

Selain diperbuat dari kapas lembut & bahan berkualiti tinggi, Bio Seleza merupakan satu-satunya tuala wanita yang mempunyai 4 kebaikan utama iaitu:

1. Bio Velocity (BV)
2. Ion Negatif
3. Nano Perak
4. Sinar Inframerah Jauh (FIR - Far Infra-Red Rays)

Yana will explain in details about Bio Seleza dalam post akan datang.


Warmest Regards

Liyana Mokhtar

019-389 9315

nurliyanamokhtar@gmail.com


Be First to Post Comment !
Post a Comment